انجمن جی آی اس (GIS)

نسخه‌ی کامل: سفر به کویر مرنجاب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کسانی که اهل سفر هستند فهمیده اند که در هر سفری بر تجربیاتشان افزوده می شود
سفر هایی که در این سایت برنامه ریزی میگردد علاوه بر تفریحی بودن جنبه آشنایی بیشتر کاربران سایت با همدیگر و تبادل دانسته های تخصصیشان را نیز شامل میگردد.
سفر قبلی ما به استان گیلان و به منطقه زیبای قلعه رودخان بود اما این بار میخواهیم به کویر پا گذاریم به جایی که از دیر باز محل رفت و آمد کاروانها بوده است.به کویر زیبای مرنجاب....
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود.
ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود ۸۵۰ متر می‌باشد. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است. این کویر از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درختهای گز و تاق و بوته‌های قیچ است.
پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است.
اسم کویر مرنجاب را شاه عباس صفوی انتخاب کرد؛ البته خودش هم خبر ندارد؛ حتی آن زمان که در هر شهر و مسیری کاروانسرا می‌ساخت، اصلا به ذهنش نرسیده بود برای کویر بیسر و ته مرنجاب هم قلعه بسازد. اما همین که تاجیک‌ها و افغان‌ها به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند شاه صفوی جای خالی یک قلعه نظامی که 500 سرباز از آن نگاهبانی کنند را حس کرد. آن هم در مسیری به نام جاده ابریشم که بین اروپا و چین در تردد بود. كوير مرنجاب اصلاً اسم و رسمش را از همين كاروانسرا و قناتی که آب شیرین تراوش می‌کند، گرفته است.
در این سفر از کسانی که در مناطق بیابانی و کویری پژوهش انجام داده اند دعوت ویژه ای می کنیم که دوستان را از نتایج این پژوهش ها مطلع سازند.

هزینه ثبت نام در این سفر 85 هزار تومان می باشد و به این ترتیب است که ساعت 2 بعدالظهر روز چهارشنبه 30 بهمن از تهران حرکت میکنیم و شب را در کاروانسرای عباسی اقامت داریم و آسمان شب زیبای کویر را خواهیم دید و روز بعد از کاروانسرای عباسی،چاه دستکن،جزیره سرگردان و چند ضلعی های دریاچه نمک بازدید میکنیم و بر روی رمل ها و تپه های شن روان هم مسیری را پیاده خواهیم رفت.
برای پرداخت مبلغ سفر اینجا کلیک کنید.
سلام مهندس
خیلی خیلی دوست داشتم بیام اما حیف کلاس دارم مهندس.
این پست زدم هم ازتون تشکر کنم هم بگم اگه جا داره برای عیدم یک برنامه ای بزارید. پاینده باشید و امیدوارم خوش بگذره.
منم خیلی دوس دارم بیام ولی حیییییف که فقط بچه های تهران میتونن بیان واسه بچه های شهرهلی دیگه سخته Sad