انجمن جی آی اس (GIS)

نسخه‌ی کامل: سوال
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام
شاخص هایی که برای مکان یابی ایستگاههای اتوبوس و تاکسی مهم هستند را به تفکیک راهنمایی کنید. و چگونگی کار با این شاخص ها با مدل anp در محیط gis را توضیح دهید.
با تشکر
با سلام
در مورد استخراج شاخص ها:
برای گزینش معیار و شاخص ها چندین روش وجود دارد که از آن جمله می توان به مواردی نظیر گزینش معیار از طریق بررسی ادبیات مربوطه، مطالعات و بررسی های تحلیلی (با استفاده از روش های شبیه سازی) و پیمایش عقاید و نظرات (نظیر بهره گیری از روش دلفی) اشاره کرد.
در مورد بررسی ادبیات موضوع باید پایان نامه ها، مقاله ها، کتب فارسی یا لاتین که مکان یابی ایستگاه های حمل و نقل عمومی و به طور خاص تر تاکسی و اتوبوس رو انجام دادن مطالعه کنید همچنین مطالعه ضوابط و استانداردهایی که در زمینه مکان یابی ایستگاه های تاکسی و اتوبوس وجود داره می تونه بهتون کمک کنه،بعدش لازمه که یه لیستی از شاخص ها که تو این رفرنس ها ازشون استفاده شده رو فهرست کنید. با توجه به شرایط و ویژگی های محدوده مطالعاتی و همچنین امکان دسترسی شما به لایه های اطلاعاتی شاخص ها، معیارها و شاخص های کارتون مشخص میشه. در پست هایی بعدی یک دو تا مقاله آپلود می کنم، امیدوارم که بهتون کمک کنه...
در مورد پیمایش عقاید و نظرات هم که باید از کارشناسان ذیربط در مورد شاخص ها نظرسنجی بشه...
در مورد روش ANP:
اول باید یه ساختار شبکه ای از موضوع رو تعریف کنید که می تونه حالت های مختلفی رو داشته باشه و شما باید تصمیم بگیرید که از چه ساختار شبکه ای استفاده می کنید....
چون تو این روش بر خلاف AHP روابط بین معیارها و بین زیر معیارها مهم هستش...باید وابستگی درونی معیارها به یکدیگر و وابستگی درونی زیر معیارها به یکدیگر رو مشخص کنید که برای این کار روش هایی مثل DEMATEL وجود داره....
حالا لازمه که ضریب اهمیت معیارها و زیر معیارها رو مشخص کنید، اگه بخواید از نظر کارشناسان استفاده کنید باید با توجه به ساختار شبکه ای و همچنین ارتباط بین معیارها و زیر معیارها پرسشنامه ای رو تنظیم کنید و بعدش جداول مقیاس دودویی رو که عناصرش عموما از میانگین هندسی نظرات کارشناسان بدست می آید تشکیل دهید...
بعد از تشکیل تمامی جداول مقایسه دودویی، برای انجام محاسباتی نظیر محاسبه بردار ویژه ها، ضریب سازگاری، ابر ماتریس می تونید از نرم افزار super decision استفاده کنید...
در مورد مکانیابی ایستگاه ها در GIS با استفاده از وزن های ANP:
لازمه که یه پایگاه اطلاعاتی برای گزینه هاتون (ایستگاه های پیشنهادی) به ازای هر کدوم از شاخص هاتون تشکیل بدین در ادامه با تبدیل کردن همه لایه ها به رستر و reclassify کردن اون ها و در نهایت calculate raster وزن های بدست اومده از anp رو به لایه ها تخصیص بدین...
(۰۴-۰۳-۱۳۹۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ)mahbubeh نوشته است: [ -> ]با سلام
در مورد استخراج شاخص ها:
برای گزینش معیار و شاخص ها چندین روش وجود دارد که از آن جمله می توان به مواردی نظیر گزینش معیار از طریق بررسی ادبیات مربوطه، مطالعات و بررسی های تحلیلی (با استفاده از روش های شبیه سازی) و پیمایش عقاید و نظرات (نظیر بهره گیری از روش دلفی) اشاره کرد.
در مورد بررسی ادبیات موضوع باید پایان نامه ها، مقاله ها، کتب فارسی یا لاتین که مکان یابی ایستگاه های حمل و نقل عمومی و به طور خاص تر تاکسی و اتوبوس رو انجام دادن مطالعه کنید همچنین مطالعه ضوابط و استانداردهایی که در زمینه مکان یابی ایستگاه های تاکسی و اتوبوس وجود داره می تونه بهتون کمک کنه،بعدش لازمه که یه لیستی از شاخص ها که تو این رفرنس ها ازشون استفاده شده رو فهرست کنید. با توجه به شرایط و ویژگی های محدوده مطالعاتی و همچنین امکان دسترسی شما به لایه های اطلاعاتی شاخص ها، معیارها و شاخص های کارتون مشخص میشه. در پست هایی بعدی یک دو تا مقاله آپلود می کنم، امیدوارم که بهتون کمک کنه...
در مورد پیمایش عقاید و نظرات هم که باید از کارشناسان ذیربط در مورد شاخص ها نظرسنجی بشه...
در مورد روش ANP:
اول باید یه ساختار شبکه ای از موضوع رو تعریف کنید که می تونه حالت های مختلفی رو داشته باشه و شما باید تصمیم بگیرید که از چه ساختار شبکه ای استفاده می کنید....
چون تو این روش بر خلاف AHP روابط بین معیارها و بین زیر معیارها مهم هستش...باید وابستگی درونی معیارها به یکدیگر و وابستگی درونی زیر معیارها به یکدیگر رو مشخص کنید که برای این کار روش هایی مثل DEMATEL وجود داره....
حالا لازمه که ضریب اهمیت معیارها و زیر معیارها رو مشخص کنید، اگه بخواید از نظر کارشناسان استفاده کنید باید با توجه به ساختار شبکه ای و همچنین ارتباط بین معیارها و زیر معیارها پرسشنامه ای رو تنظیم کنید و بعدش جداول مقیاس دودویی رو که عناصرش عموما از میانگین هندسی نظرات کارشناسان بدست می آید تشکیل دهید...
بعد از تشکیل تمامی جداول مقایسه دودویی، برای انجام محاسباتی نظیر محاسبه بردار ویژه ها، ضریب سازگاری، ابر ماتریس می تونید از نرم افزار super decision استفاده کنید...
در مورد مکانیابی ایستگاه ها در GIS با استفاده از وزن های ANP:
لازمه که یه پایگاه اطلاعاتی برای گزینه هاتون (ایستگاه های پیشنهادی) به ازای هر کدوم از شاخص هاتون تشکیل بدین در ادامه با تبدیل کردن همه لایه ها به رستر و reclassify کردن اون ها و در نهایت calculate raster وزن های بدست اومده از anp رو به لایه ها تخصیص بدین...
ممنون از لطفتون شاخص های مکان یابی ایستگاه تاکسی رو بیشتر تاکید دارم اگر بتونین کمکم کنین ممنونتون میشم. با تشکر

ممنون از لفتون
اگر بتونین شاخص هایی که مخصوصا برای مکان یابی ایستگاههای تاکسی مهم هستند رو راهنمایی کنین. با تشکر
متاسفانه من منبعی در مورد مکانیابی ایستگاه های تاکسی نداشتم که واستون آپلود کنم... امیدوارم با جست و جو و مطالعه منابع کتابخانه ای و اینترنتی و کمک سایر دوستانی که در این زمینه اطلاعات دارند بتونید به جمع بندی شاخص هاتون برسید...
موفق باشید
ممنون از لطفتون