انجمن جی آی اس (GIS)

نسخه‌ی کامل: خواندن مقیاس نقشه؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام

یه مشکلی دارم. بلد نیستم مقیاس نقشه ها رو بخونم. برای نمونه این دو مقیاس که در عکس هست رو چطور باید بخونم. اگه استادم پرسید مقیاس این نقشه چقدر هست چی باید بگم؟
سلام. راحت ترین راه استفاده از اشل هست
سلام
عکس را نتونستم ببینم اگه دوست داشتی برام ایمیل بفرست.
اگه سیستم مختصاتت را درست انتخاب کرده باشی، مقیاس نقشه در منوی tools نمایش داده میشه و اگه سیستم مختصات را تعریف نکرده باشی اصلا مقیاس معنی نمیدهد.
آدرس ایمیل من:
rhokkam@yahoo.com
(۱۰-۲۸-۱۳۹۴، ۱۱:۰۲ ب.ظ)سارا:) نوشته است: [ -> ]سلام

یه مشکلی دارم. بلد نیستم مقیاس نقشه ها رو بخونم. برای نمونه این دو مقیاس که در عکس هست رو چطور باید بخونم. اگه استادم پرسید مقیاس این نقشه چقدر هست چی باید بگم؟
کاربر عزیز مقیاس های خطی را به دو صورت ممکن است نمایش دهند بدون پاشنه مقیاس(مانند مقیاس اولی که شما فرستاده اید) و یا با پاشنه مقیاس(دومی که ارسال کرده اید)
در اولی که از صفر شروع می شود شما باید با خط کش اندازه بگیرید که مثلاً فاصله 100 تا 200 چقدر است، مثلاً اگر 10 میلی متر(1 سانتی متر) میلی متر باشد، می گوییم هر 10 میلی متر(یا 1 سانتی متر) روی زمین 100 کیلومتر است(چون واحد روی آن نوشته نشده مثلاً اگر کیلومتر باشد)حال برای زیبایی آمده قبل از 100، یک سانتی متر یا 10 میلی متر را به چهار قسمت تقسیم کرده بنابر این چون گفتیم هر 10 میلی متر روی زمین 100 کیلومتر است پس اگر 10 میلی متر به چهار قسمت تقسیم شود هر قسمت 2/5 میلی متر می شود یعنی 25 کیلومتر. اگر با اینگونه مقیاس ها برخورد کردید فوری نگاه کنید که تقسیم اصلی مقیاس چقدر است و کاری به تقسیمات جزیی نداشته باشید در اینجا مثلاً هر 10 میلی متر (1 سانت) 100 کیلومتر می باشد، به مرور تقسیمات جزیی را نیز متوجه می شوید.
برای مقیاس دوم نیز مانند مقیاس اولی است ولی در اینجا آمده در سمت چپ عدد 0 ، واحد اصلی سمت راست را به چهار قسمت تقسیم کرده است. در اینجا در سمت راست 0 یعنی این فاصله روی زمین 3000 متر است. حال در سمت چپ این فاصله را به چهار قسمت تقسیم کرده(3000 تقسیم بر 4 می شود 750 متر) پس این چهار قسمت هر کدام 750 متر یا دو قسمت آن برابر 1500 متر می باشد. برای آنکه مقیاس شلوغ نشود، نرم افزار برای هر دو قسمت عدد 1500 و بعد تمام چهار قسمت عدد 3000 را نوشته است. ولی کافی است شما بدانید که هر قسمت چند متر یا چند کیلومتر و ... روی زمین می شود. پس می گوییم اگر فاصله بین 0 تا 3000 متر 2 سانتی متر می باشد، این دو سانتی متر به چهار قسمت تقسیم شده( چهار قسمت 5/. سانتی متری)یعنی هر 5/. سانت برابر 750 متر می باشد.
موفق باشید. زارعان